Fontos vitaminok a fogápolásban

 

A fogínyünknek – bár nem is gondolnánk –  hatalmas szerepe van az egészséges fogsor megtartásában. Nem megfelelő ápolás mellett sajnos több veszély is fenyegeti.

Tudjon meg többet a fogíny-betegségekről, azok kezeléséről, illetve a vitaminokról, amik fontos szerepet játszanak az egészséges fogíny megvédésében. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat!

 

A fogíny a fogakat támasztó és rögzítő szövet egy része, megkülönböztetünk feszes és a fognyakat közvetlenül körülvevő szabad ínyszélt. Az egészséges fogíny halvány rózsaszín, sima felszínű. Fogíny gyulladásra (gingivitis) utal, ha az íny megduzzad, színe sötét pirosasra, lilásra vált. A legszembeötlőbb tünet ilyenkor a fogmosáskor és keményebb ételbe harapáskor (pl: alma) tapasztalható vérzés.

A fogínygyulladást a legtöbb esetben a fogkő okozza (és tartja fenn), de előfordul terhességi gingivitis is, ami a progeszteron ösztrogén hormonok megváltozása miatt alakul ki. Ha a fogínygyulladás sokáig kezelés nélkül marad, akkor a fogakat körülvevő ínytasakban lévő bakteriális flóra megváltozik és gyulladást okoz. Ez a gyulladás pedig halad „egyre lejjebb” és megtámadja a fogakat tartó kötő- és csontszöveteket is. Ezt nevezzük parodontitisnak, vagy fogágy betegségnek, mely idővel a fogak meglazulását, végül elvesztését okozhatja. Ilyen esetekben már a röntgenfelvételen is látható a horizontális – vagy ha a fogágy betegség csak egy fogra terjed ki akkor a vertikális – irányú csontpusztulás. Fogágybetegség esetén egy teljes körű fogkőeltávolítás, majd pedig érzéstelenítésben történő fogászati kürettázs a leggyakoribb kezelés. Ez a gyökérfelszínek simítását és a gyulladt szövetek eltávolítását jelenti. Ezt követően a mobilis fogak jó eséllyel újra stabilizálódnak, és az íny, valamint a fogágy is gyulladás mentessé válik.

Fogínygyulladást okozhat ugyanakkor a vitaminhiány is. Közismert tény, hogy a tengeren hetekig, hónapokig hajózó tengerészek a C-vitamin hiány miatt kialakuló skorbut miatt elveszették a fogaikat.

A legegyszerűbb megoldás a fogíny-betegségek kezelése helyett mégis a megelőzés. Ápoljuk fogainkat és figyeljünk arra, hogy a fogíny számára fontos vitaminokból megfelelő mennyiséget juthassunk a szervezetünkbe. Most, hogy érnek a különböző szezonális gyümölcsök és zöldségek, ezt természetes formában, vitaminkészítmények szedése nélkül is könnyen megtehetjük.

Nézzük mik a legfontosabb vitaminok, amik folyamatos pótlása elengedhetetlen az egészséges fogíny megőrzéséhez!

 

C-VITAMIN

A C-vitamin a vitaminok jolly jokere, ami szinten minden betegség megelőzésére, majd pedig kezelésére is alkalmas. A fogíny esetében hozzájárul a megfelelő kollagén képződéséhez és ezen keresztül az erek és a fogíny normál állapotának fenntartásához. Az ínyvérzést nem csak enyhíti, de meg is előzi. Antioxidáns hatásának köszönhetően segíti a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelmét. Bár testünk nem képes elraktározni a C-vitamint, viszont napi pótlása mégsem ütközik különösebb nehézségekbe, hiszen rengeteg gyümölcsben és zöldségben megtalálható, például a citrusfélékben, a csipkebogyóban, de még a paradicsomban, a paprikában, a petrezselyemben és még az almában is.

 

 

A-VITAMIN

Az A-vitamin jót tesz az ínyszöveteknek és a fogzománcnak is, amellett, hogy a nyálkahártyák normál állapotának fenntartásáért is felel. Hiánya a zománc károsodását okozhatja, főleg a fogak fejlődésének idejében és gyulladások is kialakulhatnak.
Az A-vitamin zsírban oldódik, így sok található belőle halolajban, májban, vajban, tejszínben, illetve tojásban és zöld leveles és sárga zöldségekben is, például a répában.

 

 

 

 

K-VITAMIN

A K-vitamin szerepe azért hangsúlyos a fog- és ínyápolásban, mert a szervezetben fontos szerepe van a véralvadás szabályozásában, így a fogínyvérzés megelőzésében és megszüntetésében is.
Főleg gyógynövényekben, növényi olajokban, brokkoliban, spenótban, káposztában, tejtermékekben található meg, de még az aszalt szilva is tartalmaz (szerencsére nem csak nyomokban) K-vitamint. A K-vitaminban gazdag zöldségek sok esetben lédúsak is, így ezeket akár italformájában is fogyaszthatjuk.

 

 

 

B6-VITAMIN

A B6-vitamin legfontosabb szerepe a normális sejtműködéshez és a kiegyensúlyozott anyagcseréhez köthető. Fontos, hogy napi szinten pótoljuk. Hiánya esetén a nyelven történhetnek elváltozások, vagyis kialakulhat az úgynevezett epernyelv, amikor is az rücskössé, helyenként sorvadtá válik, és mellette a szájüregben további gyulladások is kialakulhatnak.
Megtalálható a szárított élesztőben, a májban, a különböző halak húsaiban, a babban, a borsóban, a rizsben és a lencsében is, de akár még teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztásával is pótolható.

 

 

 

D-VITAMIN

A D-vitain az egyik legfontosabb vitamin, ha fogvédelemről vagy fogápolásról van szó. A kalcium felszívódását és fogakba való beépülését segíti, ezáltal még a fogzománcot is védi. A D-vitamin hiánya látványos tünetekkel jár a fogak fejlődésének időszakában: fehér foltok jelenhetnek meg fogzománcon, jellemzően a szemfogakon, a metszőfogakon és a nagyőrlőkön. Természetes módon nagyon nehéz a D-vitamint pótolni, főleg télen, amikor kevés a napfény, de tablettákkal, illetve a napsütésben eltöltött minél több idővel segíthetjük a beépülését. Ételekben főleg a vajban, a tojássárgában, gombában, kaviárban, csukamájolajban és dúsított tejkészítményekben található.

 

 

 

CINK

Az ásványi anyagok közül pedig a cinket szeretnénk még kiemelni, hiszen annak nagyon fontos szerepe van a vitaminok normál anyagcseréjében, valamint a sejtosztódásban is. A cinket is nehéz pótolni, de nem lehetetlen.
Sokféle ritkább élelmiszerben előfordul, például a borjúmájban, a shiitake gombában, a spenótban és a szarvashúsban, a spárgában, a kagylóban, a bárányhúsban, a juharszirupban, a rákban, a zöldborsóban, a joghurtban, és a zabban is.

 

 

 

 

Rengeteget tehetünk fogaink egészségéért pusztán a helyes fogápolással és a változatos étkezéssel. Tegyünk meg ennyit magunkért!

 

JELENTKEZZEN BE EGY INGYENES KONZULTÁCIÓRA!

Töltse ki az alábbi űrlapot

Forrás: egressydental.hu

Keresés

+